marți, 24 august 2010

Despre ciori. Si unii dintre unguri.


Într-un interviu acordat EVZ, filosoful maghiar Gáspár Miklós Tamás atacă virulent decizia recentă a autorităţilor franceze de a repatria etnici romi, explică reacţia "poporului vulgar" şi avertizează asupra efectelor sângeroase pe care le poate avea discriminarea.
EVZ: Domnule Tamás, cum interpretaţi decizia recentă a guvernului francez de a repatria câteva sute de etnici romi?
G.M. Tamás: Cred că această decizie este josnică şi trebuie să fie respinsă hotărât de toţi oamenii cinstiţi. Nu este în acelaşi timp un lucru neaşteptat. Guvernarea Sarkozy se bazează în mod deschis pe o ideologie etnicistă îndreptată, mai ales, împotriva populaţiilor imigrante de culoare şi a minorităţilor de cetăţenie franceză de etnie arabă sau africană.

Criminalizarea neliniştilor şi rezistenţelor sociale, dispreţul făţiş pentru şomeri sau locuitorii cartierelor de blocuri, ura contra cadrelor medii şi a pensionarilor, islamofobia oficială, rasismul neruşinat încearcă, cu destul de mare succes, dezbinarea forţelor populare care sunt sau par primejdioase pentru elitele dominante şi politica lor de austeritate. Politica de securitate şi isteria „antiteroristă” produc o cultură a pedepsei în locul unui discurs de integrare, cu rădăcini totuşi adânci în tradiţia republicană franceză, astăzi muribundă.
***
La ei acasa, acei baieti, in frunte cu presedintele lor cu nume evreiesc, Sarkozy, sint Francezi. E casa lor. Sint una din natiunile militante pentru Integrarea Minoritatilor, ba pot chiar spune ca au lansat o moda cu asta, in anii '90. Spun INTEGRARE. Nu tolerarea infractionalitatii. Vii la ei in curte, sub umbrela "minorritatii napastuite". Tot bun, unii se apuca chiar de lucru si devin cetateni respectabili. Insa, faptic, e dovedit ca majoritatea acestor "minorritati" se ocupa cu infractiuni. Infractiuni asupra bunurilor franceze, si a statului francez chiar, uneori. Eu zic ca e firesc sa nu le placa. Si mai ales sa nu le placa faptul ca daca nu are de-a face cu cetateni francezi, nici nu poate stopa fenomenul. Si atunci ce face? Trimite infractorii la ei acasa. E simplu. Dar nu, se pare ca unii imbecili cred ca iertarea pacatelor va duce la pocainta faptasului. Hotul nepedepsit va continua sa fure pina se va termina tot. E simplu si firesc. Dar, da, probabil ca daca baba are un coi, mai e si comentata de un ungur cu pretentii de filozof, "minorritatile" de gen devin brusc comunitati de ingerasi, angajati ai lunii, foarte productivi in campul muncii, iar francezii niste bestii inumane care neaga aceste evidente. Comunitatea tiganeasca (refuz sa le zic rromi, sau in alt fel care seamana cu numele de roman) din Franta probabil geme de pofta de lucru si dorinta de invatatura civica, e respectoasa si civica, si, doar intamplator, se afla in preajma unor tabere ilegale, construite probabil de martieni. Martieni de dreapta, care au facut asta pentru a nu lasa egalitatea in drepturi sa triumfe. Legea e lege pentru toti, domnilor, chiar daca e vorba de minorritati. Ba chiar, uneori si pentru tigani sau unguri. Oricit de filozofi.
***
Am putea spune acelaşi lucru şi despre standardele şi valorile europene...
Da. Valorile europene care-şi au originea în consensul antifascist de după război – antanta franco-germană, refuzul naţionalismului belicist – sunt astăzi văduvite de orice conţinut.
***
Nu inteleg. E vaduvit de continut sa vrei sa pastrezi civilizatia in loc sa te cobori la nivelul primitivismului nomad? Pe ce planeta e asta? Pe Planeta Ungurilor?
***
Poziţia dumneavoastră e departe de orice subtilităţi. Susţineţi fără echivoc că guvernul francez a acţionat discriminatoriu şi că întreaga politică a Parisului e construită pe diferenţa etnică. Cum le răspundeţi celor care susţin că repatrierile s-au făcut în interesul majoritarilor?
Guvernul francez, la fel şi cel italian, acţionează discriminatoriu, şi nu numai în privinţa romilor din Europa răsăriteană. Aceasta este, desigur, meseria lor. Dacă luăm în serios pentru o clipă „ideea europeană”, noţiunea de „propriul popor” se extinde la toţi europenii, inclusiv minorităţile etnice sau naţionale şi minorităţile transnaţionale, cum sunt romii, evreii, islamicii. Guvernul francez a acţionat împotriva Franţei şi Europei. Franţa trebuie apărată nu de romii din România şi Bulgaria, ci de domnul Sarkozy.
***
Mai, dobitoc tendentios si Mao-ist ce esti, diferenta intre Maghrebieni, arabi si alti conlocuitori din Franta si ietnia Ciocardeleasca e ca ceilalti sint cetateni Francezi. Sint judecati la ei acasa. Tiganii nu sint, asa ca sint trimisi LA EI acasa.
***
Pledaţi pentru instituirea unui set de reguli clare care să stipuleze condiţiile în care un cetăţean român – şi e doar un exemplu, el ar putea fi foarte bine maghiar sau italian – poate să trăiască în altă ţară europeană? Sau mai degrabă pentru libertatea totală de mişcare?
Regulile trebuie să fie identice pentru toată lumea. Toată lumea trebuie să aibă dreptul să lucreze unde vrea. Aceasta a fost situaţia înainte de Primul Război Mondial, de atunci tot regresăm. Opinia publică şi presa, dacă se mai pretinde umanistă şi democratică, trebuie să înţeleagă disperarea şi răzvrătirea oarbă a ţiganilor marginalizaţi, condamnaţi la sărăcie eternă, asupriţi, pedepsiţi, umiliţi peste tot. Ceea ce mă miră este că ei n-au făcut, încă, recurs la arme şi n-au dat, încă, foc frumoasei noastre Europe creştine, libere, egalitare şi albe-ca-zăpada.
***
Aici ai dreptate. Regulile trebuie sa fie aceleasi pentru toata lumea. DAR SI RASPUNDERILE. Nu inseamna ca daca esti minoritar asta te-a impins sa furi. Nu, oamenii aia fura pentru ca au credinta ca munca e pentru fraieri. E simplu. Iar, in EUROPA, pentru furt esti inchis. Oricit esti de "minorritar". Sau deportat. My way, or the Highway. E dreptul lor.
***
O Europă care le oferă acum bani, pentru a se “întoarce voluntar” în România. Nimeni nu poate însă garanta faptul că romii nu vor reveni în suburbiile Parisului peste câteva luni. Cine ar trebui să-şi asume rezolvarea problemelor etniei?
Este datoria guvernului şi a statului român să-şi apere cetăţenii independent de etnia lor şi independent de prejudecăţile unui popor otrăvit de secole de propagandă şovină. E dreptul european al romilor expulzaţi să se întoarcă în suburbiile Parisului dacă vor. Dacă unii dintre ei au comis delicte, ei vor răspunde în faţa unui tribunal constituit pe fundamentul legii.

Chiar cei care nu sunt total inocenţi, în sensul conservator mic-burghez, şi nu sunt pe placul funcţionarului şi poliţistului îmbolnăvit de resentimentul şovin şi rasist trebuie sprijiniţi în încercarea lor normală şi omenească de a supravieţui.
***
E datoria statului si guvernului roman sa se descurce cu acest ...monstru creat tot de clasa politica, pentru a obtine cu orice pret voturi, in speta Ion Ilici Bergovici. Sintem sovini? Ce chestie. Inca nu am vazut tigan capabil dat afara de la locul de munca pentru ca e ciocardel. Dar, in alta ordine de idei, citi tigani ati vazut la "locuri de munca"? In alta ordine de idei, citi romani ati vazut sa impiedice tigani sa munceasca cinstit? Eu, niciunul! Incercare de-a supravietui? Si traficantii de droguri incearca sa supravietuiasca, sa traiasca? Asta-i transforma intr-o societate cu drepturi mai multe si obligatii mai putine decit cei carora le vind drogurile?
***

“TURNUL DE FILDEŞ”

“Există o foaie de hârtie. Ea se cheamă constituţie”

În lumina repatrierilor din Franţa, pe continent pare să se fi trasat o linie clară între cetăţenii-buni şi cetăţenii-rai. Puteţi să-mi spuneţi care sunt limitele cetăţeniei comunitare?
Cetăţenia europeană este, din punct de vedere legal, nelimitată. În realitate, ea este subordonată nevoilor economice ale ţărilor bogate din Apus şi parvine „firesc” numai persoanelor cu pielea albă, cu formaţie profesională şi bani de buzunar. Circulaţia bunurilor, a mărfurilor şi a instrumentelor financiare este liberă, circulaţia persoanelor este îngrădită de guvernele statelor-naţiune.

Migraţia urmăreşte salariile şi serviciile sociale mai avantajoase, capitalul se mişcă în direcţia salariilor mai mici. Cetăţenii europeni care fug de mizerie şi de discriminare rasială sunt forţaţi să renunţe la o asistenţă socială care este dreptul altor cetăţeni europeni de etnie diferită. Cetăţenii răi sunt guvernanţii care contrazic principiile cărora îşi datorează puterea. Precum cei francezi sau italieni.
***
Faptul ca sint expulzati doar dupa ce au sarit calul cu furaciunile si cu cersitul cam contrazice ce spui, nu crezi? Ca bani au, doar i-au "produs".

Domnule Tamás, totuşi, reacţia tipică a majoritarilor în faţa problemelor etnicilor romi e următoarea: “trăieşte tu alături de ei, ca să vezi cum e”. E posibil ca, din turnul de fildeş al valorilor, realitatea să apară distorsionat?
Turnul de fildeş al libertăţilor publice nu este nici turn, nici nu e de fildeş. Este o foaie de hârtie. Ea se cheamă constituţie, iar conceptul fundamental al constituţionalismului european provine de la Immanuel Kant. Acest concept, universalist şi egalitar, devine mai mult decât o bucată de hârtie dacă există oameni care să lupte pentru el.

A combate discriminarea rasială, etnică, de gen, de vârstă sau de clasă este o cauză inerentă oricărei variante a democraţiei, chiar a democraţiei burgheze care se dărâmă peste tot, din cauza pasiunii etnice discriminatorii răspândite pretutindeni.
***
Constitutiile de peste tot acorda drepturi SUPLIMENTARE acestor pitecantropi ai Europei. Iar ei ce fac? Fura, si altele de gen. Paytime is now. Consumi, deci platesti. Apartenenta la o minoritate nu e o scuza niciunde. NU te poti ascunde dupa asa-zisa "prostie" si "lipsa de educatie civica"a "minorritatii", iar ulterior sa acuzi pe altii ca te fac prost sau lipsit de cultura civica. Esti asa pentru ca alegi sa fi asa. Punct. Oricit esti de tigan, ungur sau patagonez in Uzbekistan.

***
Cine poartă vina pentru şubrezirea de care vorbiţi?
Poporul vulgar nu e de vină, ci elitele politice şi mediatice care nădăjduiesc să-şi salveze stabilitatea şi coerenţa statului capitalist prin scindarea forţei adversarilor. Şoferul de camion care-i înjură pe ţigani la birt este şi el o victimă, făcut să peroreze împotriva propriilor sale interese sociale şi economice.
***
Ca clasa politica a sprijinit, ba chiar provocat, aceasta stare de fapt, e alta mancare de peste. Iar faptul ca fix stanga europeana a provocat asta, prin inchisul ochilor la infractiuni, e iar alta mancare de peste, nu e asa, domnule "stangist"?

***

Credeţi rezolvarea problemei ţine de politici publice, adică de integrarea romilor, sau de măsuri dure, adică de marginalizarea lor?
Un articol de fond al marelui cotidian al dreptei ungare, Magyar Nemzet, salută cu entuziasm şi plăcere orgasmică măsurile domnului Sarkozy – şi el fiu de imigrant, semi-ungur, semi-evreu albanez – şi sfârşitul corectitudinii politice. Acest ziar, portavoce a dreptei victorioase din Ungaria, în afara bucuriei de a-i trage un picior României, se crede justificat acum să dea un nou elan etnicismului antiţigănesc, foarte popular oricum. Pentru el, egalitatea de drept, nu mai vorbim de egalitatea socială şi economică, este „corectitudine politică” sau „turn de fildeş”.

Pentru cunoscătorii, chiar superficiali, ai istoriei europene, această opinie este surprinzătoare. Noi ne mai amintim de două revoluţii, nu de fildeş, ci de sânge, din 1789-1793 şi din 1848, inspirate de ideea egalităţii în drepturi. Dacă aceşti domni – de la Paris, de la Roma, de la Bruxelles, de la Sofia, de la Budapesta – vor explozii şi conflicte sângeroase pricinuite de marginalizări, expulzări, lagăre de concentrare, foamete, umilire şi ură, bine. Dar aceste conflicte se pot termina altfel decât cu triumful jandarmeriei internaţionale. Pentru moment, desigur, ea învinge.
***
Concret, ar trebui sa lasam lucrurile asa cum sint, in speranta ca se va naste printre ei un Mesia care sa-i dezvete de apucaturile nomazilor si furt? Iar pina atunci sa ne resemnam cu o multiculturalitate paguboasa, cu niste umiliri in propia casa si cu....darul discursional al unor idioti de pretind ca fac filosofie politica?
Mortii matii de ungur prost!
***
Un ungur nascut la Cluj(sic. se pare ca de aici ne vin, in ultimii 20 de ani, o groaza de lucruri bune), trait in Ungaria, care a inceput ca militant de dreapta si a sfarsit ca filosof de stanga. Ce poate fi mai prost decit un ungur prost? Un ungur prost si un tigan prost, care se cearta cu un francez prost.
Mama avea o vorba:
"mai bine magar sanatos, decit filosof ofticos".
Si maaare dreptate avea!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu