Vrabia malai viseaza, si rRomanul autostrazi. Acusi se fac 20 de ani de cind ni se tot promit. Desigur, avem...2. Pina acum. Asta in ideea ca consideri si Autostrada Ploii...hmh, pardon, a Soarelui, aici. Deoarece nici acum nu e finalizata, mai precis, la Cerniobil... Cernavoda, unde are parte de un Stop brutal, pe directia Cochirleni (oare ce o fi o "cochirla"?). E drept, mai exista inceputuri prin tara, motiv de plimbat camioane de piatra. Totul la costuri cel putin Hollywoodiene si calitati Siberiene, ca sa nu spun Caracaliene. Nu mai vorbim ca dupa fiecare iarna, autostrazile sint un fel de probe speciale de raliu, viteza de coasta combinata cu slalom printre prosti si gropi (nu stiu care varianta e mai rea). Ni se iau bani in pretul combustibilului, rovignete si, mai nou, se pregateste o noua taxa, care pot jura ca va fi perceputa de la toti, INCLUSIV de la cei ce NU au in zona autostrazi, cica, pentru o viitoare intretinere a lor. Sigur, forma taxei nu a fost publicata inca, dar cind baietii destepti zic ca e in lucru, e clar ca vor percepe totul in avans. Si uite asa va plati un rRoman din Ghelmeghioaia (de exemplu) taxa pentru autostrada Soarelui, tronsonul Cernavoda-Constanta, in avans.
Bun, sa o luam un pic altfel. La drumuri cotizam de 20 de ani. Ce am primit in schimb? O proasta intretinere/reabilitate a ce a facut Ceausescu, si 290km de autostrada proasta (Bucuresti-Cernavoda) sau sinistra (Bucuresti-Pitesti). Nimeni, dar absolut nimeni nu raspunde pentru risipa banilor. Toti ajunsi la Transporturi, isi fac plinul, isi cer scuze, invocind incompetenta/incapacitate, la o adica, si pleaca. In Jeepuri, la vile. Noi ridem stramb, si mai platim o tura, cind vine alt nehalit. Chiar l-am facut pe unu' presedinte, pentru ca ne-a aratat in ce gropi sint, si vor ramine, banii nostri.
Personal, am o oarecare experienta un traseul Constanta-Timisoara. Pe care l-am facut de multe ori. Si care decurgea cam asa. Intr-o zi de iarna:
Plecare la ora matinala din Constanta, in scopul ajungerii pe lumina la destinatie. Temperatura sub zero grade, deci, pina la Cernavoda maxim 80km/h, pe un drum bun, desi un pic inghesuit pe alocuri. La Fetesti, 11 ron in mina perceptorului, si valea pe autostrada. Zooom, 130km/h. Bad moment, din cauza denivelarilor, petele de ghiata sint destul de frecvente. Ceea ce face drumul deosebit de antrenant, o data cu ceata omniprezenta noaptea in jurul localitatilor Slobozia si Calarasi. Se ajunge in Bucuresti, mai precis se vireaza pe soseaua de centura. Fiind devreme dimineata, e liber, dar, din cauza denivelarilor cumplite, viteza maxima posibila e 60km/h, in conditii de securitate, si respect fata de masina. Scapand de aici, intri pe prima autostrada rRomana, pe directia Pitesti. Tot bun, cit nu mergi cu peste 120km/h sau pe prima banda. Gropi, balti si camioane te asteapta sa o calci, si sa o dai de acostament, daca nu esti atent, acolo. De la Pitesti, adios mama doua benzi. Ne indreptam spre celebrul Dedulesti Varzaru, unde, ca norocul, au carpit ce e de carpit, asa ca nu mai dedulesti Varzaru, dar, din cauza aglomeratiei, si drumului sinuos, faci matreata in loc sa dedulesti. Si o tii asa pina iesi de la Valea Oltului, un parcurs punctat tot mai des de radare pe masura ce te apropii de Sibiu. Unde s-a nascut mama Radarelor. Scapi, cu un pic de noroc, si mers pensionaresc, si mergi spre Deva, via Localitatea Sebesheasca. Drum tot mai ingust, semnalizare tot mai putina, camioane tot mai multe, ca deh, intram in Ardeal, unde banii de la centru nu ajung. Nu pentru ca nu sint, ci pentru ca merg toti in zona Clujului, cred eu, mai nou. Deva e o "splendoare maro in iarba", o groapa perpetuua. E bine sa conduci prudent, daca nu esti posesor de Jeep. Prinzi si un pic din celebra Vale a Muresului, pina la Ilia. Un pic, dar destul cit sa te prinzi ce te asteapta ca trafic daca mergi, de exemplu, la Arad, spre Ungaria. Si putinul acela e destul cit sa iti ia cheful. Drumul e foarte bun, pacat ca e populat cu camioane. Si localitati mult prea dese, cu politai mult prea lacomi. La Ilia faci stanga. Intri in secolul 18, ca drumuri, pina la Lugoj. E recomandata atentie sporita, traseul se poate compara cu celebrul Drum al lui Bradbury, pe undeva. Si, intr-un final, ajungi la Logoj. De unde, pina in Timisoara, in sfarsit, drumul e demn de Europa. Fara a fi autostrada, sint 4 benzi, semnele sint puse unde trebuie, e curat si ingrijit. Enfin, facind o cruce ca ai scapat si de data asta, ajungi. Tot acest drum costa circa 10 ore din viata, 785km foarte interesant de parcurs, daca esti de exemplu un excentric englez, care vrea sa se intoarca in timp. Dar ca roman, nu te face decit sa injuri. Timp in care platesti, la fiecare litru de benzina consumat, aceasta mareata experienta Balcanica. Desigur, dupa 2-3 drumuri de gen, mai platesti si o bucata buna la service, timp in care auzi, la televizor, cit de justificate sint taxele percepute de stat pentru intretinerea drumurilor.
Nu traim intr-o tara minunata? Ne conduc cei mai seriosi oameni, si au grija sa fim in siguranta, noi si avutul nostru, in fiecare clipa a vietii noastre. Concret nu sintem in stare sa intretinem nici macar ce avem pina acum, dar noi, ca Stat in criza, ne gindim la cum se pot jupuii banii d epe oameni cu ajutorul unor potentiale autostrazi, construibile intr-un viitor neprecizat. Haios, si asa de tipic...
Bun, sa o luam un pic altfel. La drumuri cotizam de 20 de ani. Ce am primit in schimb? O proasta intretinere/reabilitate a ce a facut Ceausescu, si 290km de autostrada proasta (Bucuresti-Cernavoda) sau sinistra (Bucuresti-Pitesti). Nimeni, dar absolut nimeni nu raspunde pentru risipa banilor. Toti ajunsi la Transporturi, isi fac plinul, isi cer scuze, invocind incompetenta/incapacitate, la o adica, si pleaca. In Jeepuri, la vile. Noi ridem stramb, si mai platim o tura, cind vine alt nehalit. Chiar l-am facut pe unu' presedinte, pentru ca ne-a aratat in ce gropi sint, si vor ramine, banii nostri.
Personal, am o oarecare experienta un traseul Constanta-Timisoara. Pe care l-am facut de multe ori. Si care decurgea cam asa. Intr-o zi de iarna:
Plecare la ora matinala din Constanta, in scopul ajungerii pe lumina la destinatie. Temperatura sub zero grade, deci, pina la Cernavoda maxim 80km/h, pe un drum bun, desi un pic inghesuit pe alocuri. La Fetesti, 11 ron in mina perceptorului, si valea pe autostrada. Zooom, 130km/h. Bad moment, din cauza denivelarilor, petele de ghiata sint destul de frecvente. Ceea ce face drumul deosebit de antrenant, o data cu ceata omniprezenta noaptea in jurul localitatilor Slobozia si Calarasi. Se ajunge in Bucuresti, mai precis se vireaza pe soseaua de centura. Fiind devreme dimineata, e liber, dar, din cauza denivelarilor cumplite, viteza maxima posibila e 60km/h, in conditii de securitate, si respect fata de masina. Scapand de aici, intri pe prima autostrada rRomana, pe directia Pitesti. Tot bun, cit nu mergi cu peste 120km/h sau pe prima banda. Gropi, balti si camioane te asteapta sa o calci, si sa o dai de acostament, daca nu esti atent, acolo. De la Pitesti, adios mama doua benzi. Ne indreptam spre celebrul Dedulesti Varzaru, unde, ca norocul, au carpit ce e de carpit, asa ca nu mai dedulesti Varzaru, dar, din cauza aglomeratiei, si drumului sinuos, faci matreata in loc sa dedulesti. Si o tii asa pina iesi de la Valea Oltului, un parcurs punctat tot mai des de radare pe masura ce te apropii de Sibiu. Unde s-a nascut mama Radarelor. Scapi, cu un pic de noroc, si mers pensionaresc, si mergi spre Deva, via Localitatea Sebesheasca. Drum tot mai ingust, semnalizare tot mai putina, camioane tot mai multe, ca deh, intram in Ardeal, unde banii de la centru nu ajung. Nu pentru ca nu sint, ci pentru ca merg toti in zona Clujului, cred eu, mai nou. Deva e o "splendoare maro in iarba", o groapa perpetuua. E bine sa conduci prudent, daca nu esti posesor de Jeep. Prinzi si un pic din celebra Vale a Muresului, pina la Ilia. Un pic, dar destul cit sa te prinzi ce te asteapta ca trafic daca mergi, de exemplu, la Arad, spre Ungaria. Si putinul acela e destul cit sa iti ia cheful. Drumul e foarte bun, pacat ca e populat cu camioane. Si localitati mult prea dese, cu politai mult prea lacomi. La Ilia faci stanga. Intri in secolul 18, ca drumuri, pina la Lugoj. E recomandata atentie sporita, traseul se poate compara cu celebrul Drum al lui Bradbury, pe undeva. Si, intr-un final, ajungi la Logoj. De unde, pina in Timisoara, in sfarsit, drumul e demn de Europa. Fara a fi autostrada, sint 4 benzi, semnele sint puse unde trebuie, e curat si ingrijit. Enfin, facind o cruce ca ai scapat si de data asta, ajungi. Tot acest drum costa circa 10 ore din viata, 785km foarte interesant de parcurs, daca esti de exemplu un excentric englez, care vrea sa se intoarca in timp. Dar ca roman, nu te face decit sa injuri. Timp in care platesti, la fiecare litru de benzina consumat, aceasta mareata experienta Balcanica. Desigur, dupa 2-3 drumuri de gen, mai platesti si o bucata buna la service, timp in care auzi, la televizor, cit de justificate sint taxele percepute de stat pentru intretinerea drumurilor.
Nu traim intr-o tara minunata? Ne conduc cei mai seriosi oameni, si au grija sa fim in siguranta, noi si avutul nostru, in fiecare clipa a vietii noastre. Concret nu sintem in stare sa intretinem nici macar ce avem pina acum, dar noi, ca Stat in criza, ne gindim la cum se pot jupuii banii d epe oameni cu ajutorul unor potentiale autostrazi, construibile intr-un viitor neprecizat. Haios, si asa de tipic...
Sa-ti spun o treaba apropos de taxa de autostrada. In Italia platesti autostrada dar nu ai rovigneta. In Austria si Ungaria platesti rovigneta dar nu platesti autostrada. Din Serbia pana in Croatia platesti autostrada dar nu ai de platit rovigneta. Numai la noi vad ca trebuie platite amandoua.
RăspundețiȘtergereDesigur. Si, in bunul stiul, mai mult nu avem decit avem autostrazi ce trebuie platite in avans, probabil, caci asta va urma.
RăspundețiȘtergere