miercuri, 11 noiembrie 2009

Trei oameni in ceata deasa...


Personaje: Trei.
Locatie: Snagov.
Subiectul intalnirii: cel putin ciudat, avind in vedere alegerea locatiei. Chiar suspect.
***
Acesta este un transscript al inregistrarii conversatiei dintre seful ANI, Catalin Macovei, si jurnalistii Bogdan Chireac si Sorin Rosca Stanescu:

Bogdan Chirieac (BC): Sfatul meu e sa fii cat mai oficial.
Catalin Macovei, seful ANI (CM): Da, da, da.
BC: Sa-ti exprimi nemultumirea, ca au fost niste articole nedrepte, dar tu respecti presa si de asta nici n-ai dat in judecata.
CM: Exact, si de aia am si acceptat sa ne vedem.

Se aude intrand Sorin Rosca Stanescu (SRS), vorbind la telefon.
SRS: Deci cum i-am spus si lui Bogdan eu nu am nicio simpatie pentru tine...
CM: Ma bucur sa aud. Mie-mi plac discutiile astea barbatesti.
SRS: N-am nicio antipatie personala.
CM: Sunt convins si de asta, va cred.
SRS: Sa dea Dumnezeu sa aiba Bogdan dreptate si-ntr-o buna zi sa am o simpatie. Pot sa-ti spun de ce nu azi. Pentru ca stiu ca ai mers de la unul la altul incercand sa-ti pastrezi, sa-ti consolidezi pozitia.
CM: De la unul la altul, in ce sens?
SRS: Astia pe care-i controlezi i-ai mai iertat, i-ai mai nu stiu ce. Ai facut un fel de negustorie cu aceasta institutie publica in detrimentul...
CM: Nu, asta ar fi un lucru foarte grav. Haideti sa discutam. Mie-mi place ca discutam barbateste ca de-aia am si venit. Sa ne vedem. Nu, negustorie nu am facut, ca daca faceam negustorie sa stiti ca nu ajungeam sa dau cu subsemnatul cat am dat. Ca nu ma apara nimeni, sa stiti. Maine, astia cu care ziceti ca am facut eu comert
, negustorie ma scuipa ca pe o masea stricata.
SRS: Stii cum sa te aperi singur. Cum ai incercat sa blochezi raportul Curtii de Conturi ca ai gasit doi consilieri ca sunt incompatibili.
CM: Vreti sa va spun adevarul? Deci acolo-s mai multi incompatibili. Sunt vreo 7. Discutam deschis, da? Vreau sa va spun ca eu puteam sa le fac rau. Nici in momentul de fata nu are nimeni de la Curtea de Conturi dosar si cu toate astea.
SRS: Si ce daca sunt incompatibili? Nu despre asta vorbim.
CM: Pai stati putin, lasati-ma sa va spun. Pentru ca nu am vrut sa se spuna ca-i o razbunare. Pentru ca ei au constatat niste rahaturi pana la urma acolo. Ca eu n-am furat, spre deosebire de altii, si puteam sa le fac dosar, ca una e sa le zici pe gura ca esti incompatibil cu... Doamne iarta-ma! Ei, eu intai rezolv aceasta problema pe cale legala, ca am vazut ca si dvs. va place justitia. Va rezolv in justitie si dupa aia ne ocupam. Pentru ca mie nu-mi place sa fac razbunari pentru ca e foarte simplu. Le faci dosar si te duci: ia, hai prietene sa negociem. Asta ca sa va raspund la subiectul cu Curtea de Conturi.
SRS: Deci pot sa public raportul Curtii de Conturi? Chiar daca ei n-au dat drumul oficial?
CM: Puteti sa-l publicati bineinteles. Dar eu...
SRS: Eu nu stiu cat de prieten esti tu cu el. (n.r. cu BC)
CM: Asta sa v-o spuna Bogdan, ca eu nu-mi permit sa...
SRS: Nu, dar e vorba de o chestie foarte grava. Daca poate, s-o vada si el sau nu. E vorba de tine, nu de altcineva.
CM: Sa va raspunda Bogdan.
***
Interesanta punerea la colt din prima a sobolanului mai mic. Interesant faptul ca indirect recunoaste ca se fac unele mismasuri. "Le faci dosar si te duci: ia, hai prietene sa negociem". Interesant, din partea sefului ANI. Pina si faptul ca afirma asa ceva denota o adinca durere in anus fata de ce ar trebuii sa faca in slujba statului si nu in interes personal. Dar pare prea putin important in aceasta discutie in trei, statul nostru cel de toate zilele.
***

SRS: Am niste acte. Voi va hotarati daca uita discutia. Poti s-o uiti?
CM: Eu zic ca nu, n-o uita. Nu mizati pe asta ca nu stiu.
BC: Deci pot sa uit daca am venit cu el la tine.
SRS: Pai stii ca ai luat 100.000 de la un domn?
CM: Nu, aratati-mi hartia!
SRS: Nu stiu... (scoate documentul)
CM: Nu, domnui asta a luat imprumut.
SRS: E semnatura ta?
CM: Da!
SRS: Si ce scrie aici?
CM: "In prezenta martorului". "Contractul a fost incheiat in prezenta martorului Macovei". Da, asa e, si e valabil si in ziua de azi ca ala n-a dat banii. Adevarat tot ce scrie de la un cap la altul si adevarat ca-i semnatura mea. Dar n-am luat eu, din pacate. Acum imi pare rau, fie vorba intre noi, ca n-am luat nimic de acolo.
SRS: Pai da. Acum informatia care-o am e ca ati impartit banii: tu, martorul, cu asta care a luat.
CM: Domnul Rosca, ar fi fost bine. Ma credeti, acum asta n-am cum sa dovedesc, dar n-am luat nici macar un cent si n-am facut rau.
SRS: Si daca n-ai facut chestia asta, atunci de ce i-ai dat avocatului cu pixul, semnatura?
CM: Ca s-a incheiat in prezenta mea.
SRS: Nu asta, ce n-am adus...
CM: La ce va referiti?
SRS: Ca te-ai angajat ca-i dai banii inapoi tu si te-ai parat singur; ai dat o declaratie olografa in fata acestui avocat.
CM: Nu, asta aicia nu.
SRS: Nu?
CM: Nu. Aratati-mi declaratia! Ce Dumnezeu! Deci daca am recunoscut ca astea-s? Cum sa-i dau? Am innebunit in somn? Cand sa-i dau? Eu stiu ca avocatul ar vrea sa ia banii de la mine acuma. Dar daca luam eu banii? Sa stiti ca eu nu am o problema cu datoriile. Eu cand iau un ban il dau pana la ultimul inapoi.
BC: Dar domnul ala cine-i?
CM: Domnul ala era un camatar.
***
Momeala. Sobolanul mic se prinde, si nu musca.
***

BC: Nu e de la amanta?
CM: Nu-i de la amanta, nu, dar totul este absolut real. N-are rost sa...
BC: Nu, ca-mi dau si eu seama. Stii bine ca avem si noi de astea...
CM: Nu!
SRS: Domile, cu amantele intotdeauna trebuie sa tii seama.
CM: Nevasta-mea nu divorteaza de mine.
BC: Si daca n-ai grija de amanta, odata te varsa!
SRS: Domile, Patriciu a cumparat acu catva timp o colectie extraordinara la o suma infima, de la un nenorocit de baron din Franta care era in proces de divort, stii? Nu se intelegeau la pret cu nevasta si l-a reclamat la fisc si au venit aia sa-i ia gatul, ca a trisat... Si el la fisc, cu cateva sute de mii, acui nu stiu cati ani, ca nu mai avea bani, ca era criza...
CM: Asta-n Romania?
SRS: Nu, in Franta! Si le-a luat pe nimic. Era in pragul sinuciderii. S-a dus Dinu si a luat pe nimic si ala ii pupa si mainile.
BC: Deci asta e.
CM: Oricum maestrul si Cancan-ul au facut un lucru bun din toata... mie-mi place sa vad partea plina a paharului. Sunt cel mai fidel, nu ma mai prindeti cu gagici si cu...
SRS: Asta nu e bine.
CM: Asta mi-a zis si el, ca e cea mai mare greseala, inspre batranete.
***
Trei barbati. Tipic, subiectul ajunge si la curve. Sobolanul mic reuseste sa evite si de data asta.
***
SRS: Incepusem o discutie si a ramas asa, in coada de peste, cu Videanu!
CM: Asa e.
SRS: N-am amestecat la vremea aceea si numele de Blaga.
CM: Da.
SRS: La data aceea. Pentru ca "poporul" sa afle adevarul, pentru a se face putina dreptate, m-ar interesa unde v-ati dus cu investigatiile. Pana unde au ajuns aceste investigatii.
CM: Pai la Blaga s-a terminat. Asta stiti!
SRS: Nu stiu! Si l-ati gasit curat
?
CM: Pai am dat-o public asta. Ce-am terminat. Blaga a justificat tot.
SRS: Nu i-ati gasit conturile de afara?
CM: Suntem in procedura... Lui Blaga?
SRS: Da.
CM: Sincer, nu le-am cautat.
SRS: Urat.
CM: Urat, dar nu am stiut.
SRS: Dar ceilalti doi?
CM: La ceilalti doi sunt procedurile in curs. Dureaza. Stiti cum v-am zis si la televiziune. Elvetia nu mai e ce-a fost. Elvetia da tot acuma, dar e o procedura mai complicata.
SRS: Pai si daca le da dupa alegeri?
CM: Am inteles. Poate da inainte de alegeri. Aici aveti dreptate ca, daca afli prea tarziu, degeaba afli.
SRS: Ar trebui sa se stie.
CM: Am inteles ideea. Dar ziceti-mi cu Blaga. Are conturi in strainatate? Dar chiar habar n-am avut. In ce tara?
SRS: Franta!
CM: Franta? Pai cu francezii avem o relatie buna.
BC: Franta e ca-n Romania.
CM: Pai da. Da-s pe numele lui, ca daca-s pe-a lui varui n-am competenta. Pentru ca in Franta nu-i complicat, cum zice si Bogdan. Ce mi-e Franta, ce mi-e Romania. Dar daca nu-s pe numele lui sau pe-a lui nevasta-sa, pa si la revedere. Copiii sunt majori din cate stiu eu.
SRS: Pai si cat mai dureaza procedura asta?
CM: Daca v-as zice ca dureaza o saptamana... Nu va pot garanta cat mai dureaza. Nu stiu, uite o sa ma interesez si va transmit maine prin Bogdan. Ca eu acuma sunt ocupat sa dau cu subsemnatul pe la diverse autoritati, ca tot ziceti dvs. Ca ma santajeaza, ca ma are Basescu la mana cu nu stiu ce. Si chiar nu prea m-am mai preocupat in ultima vreme ce s-a mai intamplat, dar maine va transmit prin maestru.
SRS: Da, Bogdane?
CM: Ca eu cred ca nu mai e. Teoretic n-ar trebui sa mai dureze mult.
SRS: Oricum, si niste detalii ar fi utile. Unde sunt, cum sunt, numere. Mmm?
CM: Am inteles.
***
Interesant. Teoretic conturile de gen sint confidentiale, pentru cetatenii de rind. Adica chiar si pentru ziaristi. Interesant este ca sobolanul mic incepe sa se simta strins cu usa. Si interesant ar fi de ce. Caci teoretic doar OMITEREA cu buna stiinta a unor detalii de gen ar fi reprobabila. Iar faptul ca sa speriat duce inspre temerile ca SRS ar avea date palpabile inspre acest lucru. Nu ca exista. Ci ca voit s-a omis.
***
SRS: Daca, de pilda, tu-mi dai numerele de cont eu le trimit cate 5 Euro.
CM: De ce?
SRS: Ca sa le verific. (n.r. - rade cu pofta. De fapt, el le trimite bani ca sa vada demnitarii ca el le stie conturile. Incomod, nu? Si apoi "sa-i poata strange de c...." dupa cum marturiseste ulterior).
CM: Asta putem sa facem si noi.
SRS: Poate voi n-aveti. Eu am. I-am strans.
CM: Noi n-avem, e-adevarat.
BC: Nasule, pregateste si tu 1000. Nu intra 5 Euro.
SRS: Ba da, intra.
CM: Cum sa nu, intra si 2 euro jumate.
SRS: Nu merita, bai.
BC: La Videanu, sub un milion nici nu se uita. Las-o-n p... mea!
SRS: Au intrat multi acuma de la Urdareanu (patronul UTI) la Videanu.
CM: Poftiti?
BC: Au intrat foarte multi bani in vara asta de la Urdareanu. Foarte multi.
CM: La Videanu?
SRS: Si la Berceanu, si la Videanu.
CM: Foarte interesanta treaba cu nea Punguta, ala.
SRS: Da.
CM: Sotia poate sa fie subiectul nostru pentru ca...
SRS: Dar nu, e foarte interesant. Nu stiu daca ai apucat sa vezi, c-am postat aseara tarziu, dar am avut o problema cu serverul. Ei chiar sunt actionari cu Sulfina Barbu.
CM: Am citit.
BC: Ce-a facut?
CM: KVB. L-am avut si noi, dar l-am scapat, asta, cum il chema, ala de la Garda de Mediu.
SRS: Cum v-a scapat ca a dat declaratii aiurea sa se apere. Silvian, care-a fost ofiter.
BC: Stim cu totii. Pai a fost seful lui Basescu!
SRS: Am enorm de multe detalii si date. E un dosar asa gros, ca l-am postat eu seara.
CM: Cu Sulfina n-am prea priceput la sfarsit, dar il mai iau o data. Nu ca eu citesc in fiecare zi blogul dvs. ca sa vad daca mai apar si eu pe-acolo si de aia...
***
Se sugereaza ca unii au posibilitati de verificare mult mai mari decit statul. Cu tupeu. Chiar daca se recunoaste indirect ca nu au aceeasi valoare, fiind neoficiale. In continuare, sobolanul mic se simte tot mai strins, caci asta indica faptul ca i-se stiu afacerile prea bine. Incepe sa se dea pe brazda, lasind loc la negocieri.
***
SRS: Daca-l cunoastem impreuna pe Bogdan, n-apari nicaieri.
CM: E, n-am stiut asta...
SRS: Daca tot am facut cunostinta, eu sunt foarte corect.
CM: La fel si eu.
SRS: Iar atunci, degeaba spui c-am dat tot ce-am avut. La televizor, cu aia era calare pe mine. Castigase procesul cu tine.
CM: Pai da, l-a castigat, dar mai e recursul.
SRS: Eu puteam sa ma duc la doua televiziuni - Realitatea TV si Antena 3, n.red -, tu-ti dai seama ce emisiuni faceam. Ce audienta!
BC: Ce emisiune?
CM: Nu e Bogdane, n-ai pierdut nimic. Trebuie sa fim cinstiti.
BC: Sunt disperat. Iara m-a abandonat amanta... Sunt pielea p.....
CM: Uite, pe tine nu te prinde Cancan-ul, numai pe mine ma prinde.
BC: Ce, ba, sunt demnitar?
SRS: Suntem oameni obisnuiti. Cum zice el: cetatean.
BC: Standard mediu suntem!
BC: Standard mediu suntem, in p... mea!
SRS: Somer, ma!
BC: Eu sunt sef de ONG, director de ONG.
CM: OK, vedem ce este, si maine ma vad cu maestrul (BC).
***
"Daca-l cunoastem impreuna pe Bogdan, n-apari nicaieri." Intermediarul a fost stabilit. Adica a fost indicat ghiseul la care se plateste.
***
SRS: Absolut! Sincer, preocuparile mele nu sunt sa fac rau unor oameni; nici lui Berceanu. Problema mea e ca asta distruge un sistem... democratic. Am o problema.
CM: Berceanu e un tip.
SRS: Nu Berceanu distruge, seful lor.
CM: Dai sa stiti, dupa parerea mea, Berceanu e un tip care nu stiu de cat raspunde acolo. El e cam independent.
SRS: El joaca. E unul dintre marii actori ai tarii, ii merge capul, are experienta. Jos palaria.
BC: Are c.....
SRS: Dar cineva trebuie sa i le stranga si lui. Dai si decat sa i le stranga pe jos cand nu mai are rost, i le strang eu intre picioare.
CM: Maestre, cu parere de rau, trebuie sa va zic ca n-am beneficiat de niciun cent.
SRS: Deci omul n-a vrut sa-mi dea ce i-ai dat tu in scris.
CM: Pai n-are.
SRS: Si a spus ca nu-mi da, ca nu vrea sa te bage in puscarie. Iti dau cuvantul meu.
CM: Da, eu va cred.
SRS: C-a spus ca nu vrea sa se-ajunga la un dosar penal.
CM: Va cred, dar ideea este: la ce dosar penal? C-as fi luat niste bani?
SRS: I-ai dat niste declaratii. Poate ca bausesi...
CM: Nu, stau prost cu bautura.
SRS: Ai dat niste declaratii in care ai recunoscut niste lucruri grave. Ca o garantie ca-i vei da banii.
CM: Nu. Va rog sa verificati. Nu vi se pare nefiresc? V-a dat inceputul si de ce nu v-a dat si... Ca aia era...
SRS: Probabil ca sa te atentioneze prin mine. Dar pe mine nu ma intereseaza cei 50.000.
CM: Dar sa stiti ca eu discut cu baiatul ala; mai discut si acum, deci nu...
***
Cel mic a ajuns in colt. Interesant e de ce au sarit de la una la alta. Ei vor ceva. El nu le da. Oricit pare citet, e o discutie in care toata lumea stie ca e inregistrata. Sau macar banuieste.
***
SRS: Deci pe mine nu ma intereseaza banii in afacerea asta: ai tai, ai lui, ai cui or fi, pe mine ma intereseaza...
CM: Pe mine m-ar fi interesat, ca e o suma, care pentru mine, cel putin, e o suma mare asta.
SRS: Pentru mine nu mai e.
CM: Sunteti in alta liga.
SRS: Recunosc deschis.
CM: Sunteti in alta liga, dar va spun: acea hartie nu exista, sincer, ca daca discutam atat de deschis incat n-avea rost ca sa va ascund. Nu i-am dat aluia in scris. N-aveam cum sa-i dau in scris asa ceva.
SRS: Bun! Ajuta opinia publica, te rog frumos. Niciodata nu se va sti ca-i ceva de la tine. Niciodata. Deci eu niciodata nu am divulgat vreo sursa. La mine nu exista asa ceva. In definitiv, si tu ai nevoie sa-ti faci ceva la un moment dat, sa se vada ca voi munciti acolo, si atunci lumea stie ca nu ma am bine cu tine, nu? Asa stie toata lumea.
CM: Da!
SRS: Si-atunci, perfect. Daca eu scot ceva, am pe cineva acolo. Si cand scot ceva, nu scot impotriva activitatii voastre, ma refer la partea pozitiva a activitatii voastre, ci scot impotriva unor cetateni care n-au fost corecti. Gandeste-te ca avem cel mai bun prilej si cele mai bune conditii de a colabora. Nimeni nu poate sa banuiasca.
CM: Sa ne suspecteze de prietenii.
SRS: Corect ce spun?
CM: Da!
***
Inghesuit. Batut. Acceptat. Cazut la pace.
"Si cand scot ceva, nu scot impotriva activitatii voastre, ma refer la partea pozitiva a activitatii voastre, ci scot impotriva unor cetateni care n-au fost corecti."
Stiu ca practicati ilegalitati.
Ca jurnalist cu pretentii de integritate, nu am intereseaza. Nu e profitabil, nu am ce lua de pe voi.
Huh?
Sa inteleg mai bine....
Un jurnalist de top.
Foloseste alt jurnalist, mai putin de top, dar totusi de top.
Pentru a santaja un director de agentie nationala.
Iar acesta se lasa prins in joc.
De bunavoie.
Tirgul pare reciproc avantajos, chiar daca motivatiile si moneda ne scapa.
Sursa transcriptului: www.curentul.ro
***
Se pare insa, ca cineva a trisat.
Iar convorbirea a fost inregistrata.
Oarecari motive exista pentru a-l suspecta pe domnul sef de agentie.
Si atunci eu imi pun o intrebare simpla.
Cit dispret poti avea fata de lege, daca porti o discutie de gen, in felul in care o porti, si spunind ceea ce spui?
Interesant este ca cele trei personaje, ulterior, au explicatii diferite despre scopul si continutul discutiei.
Care suna teribil de asemanator cu celebrul " nu mai stiu ce am afirmat atunci" al mafiei americane. Si al mafiei de peste tot.
Oriunde in lume, in orice tara civilizata, statul s-ar fi autosesizat, la publicarea unui transscript de gen.
La noi?
Ne vom minuna, vom ride eventual,sau ne vom enerva.
Iar statul de drept va ignora senin.
"Cauza Noastra, pastorind cu succes rRomania..."
***
Mai exista vre-o sansa a normalitatii...?
Mai avem cui sa acordam sanse de gen?
Sau motivatii?

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu